Sidor

måndag, januari 23, 2017

Guilt to motherhood is like grapes to wine.

Jag vet inte varför idag är en sådan dag. Kanske var det för att jag sov dåligt i natt. Kanske är det pms. Kanske behöver jag inte ens förstå.

Jag hade missat att förskolan var stängd. Vi fick åka hem igen. Jobba hemma för mig och ta det lugnt inne för honom.

Jag har hunnit med precis allt jag skulle på jobbet idag, kanske till och med mer. Ändå har jag hunnit rensa ur förrådet, sälja saker, laga lasagne, pratat med hantverkare och tittat på Alfons. Det där sista har jag gjort alldeles för lite av. Det har varit en dag full av "ska bara" och när kvällen kom såg jag fram emot att få läsa för honom. Att få ligga där bredvid och mysa tillsammans.

Så somnade han i soffan redan halv sju. Jaha. Ensam. En massa av all den där tiden jag längtar efter jämt och så är jag ledsen. Jag försöker mota bort de dåliga tankarna, de som handlar om att jag inte är nog, att jag fokuserat på fel saker, att jag borde vara en bättre mamma. Och jag vet inte om det bara är dumma tankar eller om det är så att jag faktiskt har fokuserat på fel saker - jag längtar ihjäl mig efter honom just nu men han bara sover.

Kanske handlar det om att rutiner bryts. Hemmajobb och stängd förskola. Bytt vecka så att inga syskon är här. Saknar och känner mig splittrad. Jag vet inte ens vad jag känner. Jag tror att jag känner mig ensam. Jag förstår inte ens varför jag behöver fundera på varför hela tiden. Precis som att det spelar någon roll.

Och ensam, det är rätt dumt eftersom jag egentligen gillar ensamhet. Jag längtar verkligen efter att få vara själv ibland och så blir jag det och känner mig övergiven och vilsen. Det har varit rätt skönt att få hela kvällen för mig själv också, bortsett från skuldkänslorna, det dåliga mamma-samvetet.

Inga kommentarer: